Vredesmanifestatie

Als ik dit schrijf, hebben we zojuist de Vredesmanifestatie in de veilinghallen in Bemmel achter de rug.

De manifestatie die we georganiseerd hebben met mensen van de 7 parochies van Lingewaard, van L 7, zoals we ons samenwerkingsverband voorlopig maar noemen. Het was hard werken maar het was goed om te doen. Van te voren zeiden we al tegen elkaar: "ook al komen er maar een paar mensen op af, dan nog is het geslaagd. " Op deze manier met elkaar samenwerken geeft een heel goed gevoel en heel veel energie. We ontdekken elkaars sterke en zwakke kanten. Van het een maken we gebruik en bij het ander bieden we elkaar ondersteuning. Je zou kunnen zeggen dat in de voorbereiding heel wat "vredesmomenten" aanwezig waren.

De manifestatie zelf? Tja, er hadden best nog mensen bij gekund, de veilinghal was groot genoeg. Het was ook fijn geweest als onze gasten uit Afrika op tijd hadden kunnen zijn, dan waren we eerder thuis geweest. De organisatie was niet helemaal vlekkeloos. Dat is een manier van kijken. Er is ook een andere. ... Wat geweldig, dat het gelukt is om zoveel mensen op de been te brengen voor de vrede. Wat doet het goed om te voelen hoe geweldig plezierig de sfeer is. Fijn dat er zoveel andere mensen zijn die willen blijven geloven dat het kan, die vrede. Goed, dat we niet alleen blijven hangen in onze gevoelens van machteloosheid.

En wat een enthousiasme en inzet bij de vrijwilligers van diaconale organisaties die de marktkramen bemensten. Wat een indrukwekkende verhalen uit Congo en Burundi, daar wordt je stil van. Respect en bewondering roept het op dat iemand die dagelijks zoveel ellende om zich heen ziet, op zo'n blije manier kan vertellen over haar werk. En wat een koor was er aanwezig! Samengesteld uit verschillende koren van onze parochies. Dat klinkt en nodigt uit om van harte mee te zingen!

Kortom: het was goed zo! VREDE KAN. ALS WIJ ER IN GELOVEN!
Henny