Verslag Lourdesreis L7 9 t/m 14 september 2005

Op 9 september zijn we vertrokken naar Lourdes. Het was 05.00 uur in de ochtend toen we met de bus vertrokken naar Eindhoven Airport. Daar gingen we met het vliegtuig naar Tarbes. Een plaatsje dicht bij Lourdes. Ook daar de bus weer in om in Lourdes aan te komen. Rond 12.00 uur stonden wij, Janneke en Ellen en met nog 62 personen in het hotel met onze koffers. Voor Ellen is het de tweede keer dat ze naar Lourdes gaat en voor Janneke alweer de derde keer. De hotelkamers worden verdeeld en daarna is het aanschuiven aan de lunch. In Frankrijk eet men altijd 2 keer warm eten op een dag. Om 12.00 uur en om 19.00 uur. De eerste drie dagen is dat leuk maar later zit je gewoon vol van al dat lekkere eten en wil je gewoon een aardappel met een stukje vlees en groente. Het diner bestond vaak uit 3 of vier gangen.

De eerste dag een rondleiding over de heiligdommen. Wat fijn om hier weer terug te zijn. Het is toch anders als je al eerder in Lourdes bent geweest. Maar het blijft altijd indrukwekkend. We gaan naar de Grot waar de eerste verschijning van Maria aan Bernadette heeft plaatsgevonden op 11 februari 1858. Er heerst hier zo'n rust en kracht. Als je door de grot loopt langs de bron waar Bernadette zich heeft gewassen krijg je het echte Lourdes gevoel, waar bijna iedereen die hier een bezoek heeft gebracht het over heeft. Een gevoel wat haast niet te omschrijven is. De ene vindt hier veel kracht om verder te kunnen met het leven. De ander veel rust. Of de ander kan bepaalde situaties accepteren. Voor eenieder is dit heel persoonlijk.

's Avonds is de openingsviering met alle 700 Nederlandse pelgrims die deze periode een bezoek brengen aan Lourdes. De bedevaart is nu echt begonnen.

De volgende dag, 10 september, wonen we de viering bij aan de Grot. Een speciale viering want je staat dan met alle Nederlanders bij de Grot en dit geeft een speciaal gevoel. Aansluitend is er een kleine kruisweg. Pastor Holterman vertelt over het verhaal hoe Jezus aan het kruis geslagen is en wat hij door moest maken. Hierbij haalde pastor Hoterman elke keer een stukje realiteit uit het dagelijkse leven naar voren een mooie verwoording vonden wij. Dan is het maken van de groepsfoto. Om deze grote groep van 62 mensen uit Huissen en Angeren op de foto te krijgen is nog een hele klus voor een Franse fotograaf. Maar het is gelukt en het resultaat mag er wezen. 's Middags is er de boeteviering. Een erg mooie viering, vooral als Els, onze organiste, het Ave Maria heeft gespeeld. Toch wel heel bijzonder. En 's avonds is er tijd om deel te nemen aan de lichtprocessie. We sluiten ons met de groep aan in de lange rij met mensen. Zoveel lichtjes bij elkaar kun je alleen maar in Lourdes vinden. We zingen met ontzettend veel mensen liedjes en we ontsteken het licht. Mooi om deze dag mee af te sluiten.

De volgende dag wonen we de internationale hoogmis bij. Deze vindt plaats in de Pius X. Een grote 'kerk' waar 25.000 pelgrims deze mis bij wonen. Het meeste gaat in het Latijn en dat is voor de jeugd toch nog wel lastig om te volgen. Maar toch mooi om een keer mee te maken. Ook brengen we deze dag een bezoek aan het Cachot, waar Bernadette gewoond heeft. Even een cultureel uitstapje. Mooi om dit te zien. Je staat op deze manier erg dicht bij Bernadette. Je kunt je haast niet voorstellen hoe mensen in die tijd leefden. Wij als jonge meiden zijn dan wel erg verwend. Een ruimte van ongeveer 4 bij 5 meter. Waar een hele familie in woonde. Ook brengen we een bezoek aan Maison Paternelle en Moulin Boly. Ook hier heeft Bernadette gewoond en gewerkt. Na dit culturele uitstapje is de sacramentsprocessie en ziekenzegening gepland. Het is erg slecht weer en we wonen alleen de viering in de Pius X bij waar alle pelgrims die de sacramentsprocessie en ziekenzegening bijwonen bijeen komen. Daarna gaan we terug naar het hotel voor het diner en is er een vrije avond om even bij te komen van alle indrukken.

Op 12 september is er een excursie door de Pyreneeën. Lekker de bergen in en even de gedachten verzetten. Een hele leuke en gezellige dag in de bus. Wat een gezellige groep hebben wij. Vrijwel iedereen heeft het Lourdes gevoel en we zijn net één grote familie. Deze dag een beetje slecht weer, maar de sfeer is er niet minder om. We gaan nog langs de watervallen, wat is dit prachtig. Een heerlijk dagje uit. Deze dag gaat erg snel voorbij. 's Avonds is er tijd om wat souveniertjes te kopen en even lekker wat te drinken.

Dinsdag 13 september wordt een erg lange dag. We hebben zoveel te doen. Om 7.00 uur 's ochtends is de grote kruisweg gepland. Deze is voor mensen die erg goed ter been zijn, want het is een hele klim de berg op. Deze kruisweg is echt prachtig. Alle staties zijn op werkelijke grote uitgebeeld. De beelden zijn nog groter dan dat jezelf bent. En het is in de bossen. Dit heeft een grote indruk gemaakt. We zingen liederen en luisteren naar het verhaal over Jezus. Prachtig. Aansluitend is er de gelegenheid voor degene die in de baden willen. We gaan met een groep van ongeveer 20 pelgrims van onze groep de baden in. Iedereen apart. We moesten wel erg lang wachten tot we aan de beurt waren. Janneke was vorig jaar al geweest, maar Ellen is dit jaar geweest. Het is zo ontzettend bijzonder om in het bad te gaan. Het water is zo koud en het geeft zo'n indruk op je. Het is niet te omschrijven. De vrijwilligers die je helpen om in het bad te gaan helpen met aan en uitkleden, zijn zo lief en zorgzaam. Als je emotioneel bent dan krijg je zelfs nog een zakdoekje aangeboden. Super. Zoveel waardering voor ieder persoonlijk. De baden zijn gevuld met water wat uit de bron komt waar Bernadette zich gewassen heeft. Het is wel een beetje erg koud. Maar zeker de moeite waard om mee te maken. Het gevoel wat je hebt als je eruit komt? Na een gesprekje met Pastor Holterman is Ellen tot de conclusie gekomen dat het voelt dat je er weer helemaal tegen aan kunt in het leven. Net alsof je herboren wordt. Of opnieuw gedoopt wordt. Dit kan voor een ander weer heel anders zijn. Maar deze richting kun je wel denken. 's Middags is er de viering met de handoplegging dit is altijd een erg emotionele viering maar ook een bijzonder moment in ons leven. Dat we nog lang gezond van ons leven mogen genieten. Helaas is er deze avond de slotviering alweer. De officiële afsluiting van onze bedevaart naar Lourdes. Al die 700 Nederlanders bij elkaar om afscheid te nemen van deze mooie tijd.

Woensdag 14 september, onze laatste dag in Lourdes. We nemen met onze groep van 62 pelgrims uit Huissen en omgeving afscheid van de Grot. We zingen nog liedjes en nemen afscheid van deze mooie tijd. Een bedevaart die iedereen een keer in zijn leven moet meemaken. Jongeren denken vaak dat het een reis is voor oudere mensen, en dat je veel naar de kerk moet gaat om te bidden. Maar dat is niet zo. Je maakt zo ongelooflijk veel lol met elkaar. We hebben zelfs de polonaise nog gelopen. Je hebt een groep mensen om je heen die je stuk voor stuk nooit meer zult vergeten. Je deelt je verdriet en je geluk samen met elkaar dat was ook het thema in Lourdes dit jaar "draag elkanders lasten". Dus als je erover nadenkt om mee te gaan met een bedevaart naar Lourdes, zullen wij je dit altijd aanraden. Geef je op om mee te gaan zodat je met een andere gedachte de wereld zult bekijken.

Veel liefs van Janneke Vos en Ellen Thissen.